Agilis és találékony: testreszabott mobil robottechnika forradalmasítja
Közzétéve: 2019. október 10. hely: Flexible Manufacturing
az ember–gép együttműködést a járműiparban
Az egyik legnagyobb német autóipari vállalat hatékonyságát és az anyagmozgatás területén betöltött innovációs vezető szerepét az Omron LD mobil robotjaival és a cts GmbH szállítószalag-tartozékával optimalizálja.
A gépjárműgyártás és a szerelősorgyártás mindig szorosan kapcsolódott egymáshoz. Az autók azonban tömeggyártási termékként csak azután vették át uralmukat a világ fölött, hogy Henry Ford 1913-ban szállítószalagokat kezdett használni a gyáraiban. Mára a BMW-nél elképzelhetetlen, hogy egy gyári munkanap szerelősorok használata nélkül teljen el. A vállalat hatékonysága és rugalmassága érdekében innovatív szállítási és logisztikai megoldásokat alkalmaz, hogy a munkafolyamatokat jobban egymáshoz kapcsolja, és levegye az alkalmazottak válláról a monoton és időpazarló feladatok terhét. Ezek a koncepciók az anyagszállításhoz az Omron LD mobil robotjait használják, amelyek kifejezetten magas megtérülésről (ROI) gondoskodnak. Az önálló mobil robotok szállítótoronnyal vannak felszerelve, amely a cts GmbH rendszerintegrátor által kifejlesztett állítható magasságú árukezelő eszköz. Az alkalmazottak és a szállítórobotok közötti interakció a BMW-nél kiválóan mutatja, a jövőben hogyan valósítható meg az egyensúly a gyárakban.
Cél: A gyártási és logisztikai folyamatok folyamatos optimalizálása
Az egyes BMW üzemekben naponta akár 1600 gépjárművet is gyártanak. Ekkora gyártási mennyiségnél elengedhetetlen az innovatív stratégiákon és technológiákon keresztül biztosított folyamatos optimalizálás és hatékonyságbeli javulás. Ide tartoznak a gyártást érintő logisztikai és szállítási folyamatok is. A kormánykerék és az utastér szerelvényéhez való alkatrészek, vagy például a forgó elemek és a belső világítás mind olyan kisebb-nagyobb alkatrészek, amelyek állandó szállítására van szükség a raktárból a szerelősorra.
„A gyártócsarnokban az alkalmazottak a munkaidejük 60%-ában az alkatrészek szállításával foglalkoztak. A különböző raktár- és gyártási területek szállítószalagokkal való egyesítése egyáltalán nem praktikus, így ezt a lépést többnyire manuálisan végezték, ami jelentős kapacitást foglalt le” – mondja Aleksandar Cvetanovic, az Omron Industrial Automotive Europe kiemelt európai partnerekkel foglalkozó vezetője.
Mini Smart Transport robotok az igények és a követelmények kielégítésére
A BMW gyáraiban az 1980-as évektől kezdődően automatizált és vezető nélküli szállítórendszert alkalmaznak. A rendszer használata azonban nem rugalmas, és mélyedésekbe helyezett sávokon rögzített útvonalhoz kötött. A BMW-nek olyan robotra volt szüksége, amely saját útvonal létrehozásával képes az úgynevezett kisalkatrésztárolók (KLT) szállításra. A szállítórobotnak anélkül kellett rugalmasan és gyorsan alkalmazkodnia az új eljárásokhoz, hogy az infrastruktúra jelentős megváltoztatását igényelte volna – ez mindenképpen előnye a vonalvezetéses anyagmozgatáshoz képest.
„Az eredeti projekt elején előbb meg kellett értenünk és ki kellett elégítenünk az ügyfelek igényeit, valamint fel kellett mérnünk, mit tudunk megvalósítani. Ráadásul a BMW Group Logistics vállalatnak a termékeihez és a szolgáltatásaihoz egy szabványra is szüksége volt. A vállalat több gyárában is az Omron BMW Mini Smart Transport robotokként (miniSTR-ek) is ismert LD mobil robotjait (tcm:395-80433) választotta, amelyek speciális tervezésű szállítószalag-tartozékkal vannak ellátva” – teszi hozzá Cvetanovic.
Rendszerintegrátorként a cts GmbH, az Omron Solutions régi partnere az LD mobil robotokkal teljes körű megoldást fejlesztett ki – a szállítószalag-tartozék és a szoftver tökéletesen megfelel a BMW követelményeinek. A megoldás az Omron Entreprise Manager és a vállalat saját Enterprise Resource Planning (ERP, vállalati erőforrástervezés) rendszerét ötvözi.
A cts GmbH az Omron termékeit és megoldásait évek óta használja, jelenleg pedig az autonóm intelligens járművek (AIV-k) használatának új lehetőségeivel ismerkedik. A több mint 100 integrált AIV-vel rendelkező cts GmbH Európában az ilyen típusú járműtechnológia legnagyobb rendszerintegrátora.
„Az Omron LD-n alapuló teljes körű rendszer kifejlesztése, amely ráadásul megfelel a BMW-hez hasonló prémium gyártók magas követelményeinek is, olyan kihívás volt, amelyet örömmel fogadtunk el. Az Omron LD-vel szerzett sokéves tapasztalatunkra támaszkodva – amelyet kiválóan mutat a több mint 100 sikeresen működő AIV rendszer – az Omronnal és BMW-vel közösen nagyon gyorsan és sikeresen implementálni tudtuk az ideális megoldást. Sokrétű szoftveres tudásunknak és az AIV termék keretrendszernek köszönhetően a BMW Group IT-szintjébe való integrálás könnyedén megvalósíthatóvá vált” – tájékoztat Alfred Pammer, a cts GmbH gyárautomatizálásért felelős vezetője.
Függetlenül meghatározott ideális útvonal
2015 óta a BMW Group a Fraunhofer Institute IML vállalattal együtt kifejlesztette az első önvezető Smart Transport Robotokat (STR), amelyek a gyártócsarnokokban teszik lehetővé a görgős konténerek logisztikai területeken való szállítását. A BMW Group regensburgi üzemében már a második generáció is működik. A robotok akár egy tonnás görgős konténerek önálló szállítására is képesek, hogy az árucikkek a kívánt helyre érjenek. Egyedül mérik fel az ideális útvonalat, és szabadon mozognak a területen. Az új navigációs eljárás, a SLAM (egyidejű lokalizálás és leképezés) az épületekben nem igényel állandóan telepített navigációs adókat, így ismeretlen környezetben is gyorsan használatba vehetők. A BMW i3 beépített akkumulátoregysége egy egész műszakon keresztül képes az STR táplálására. A sürgős apró alkatrészek szállításáról az STR kisebb változata, az Omron LD mobil robotjára épülő miniSTR gondoskodik.
Az Omron meggyőző világszintű szolgáltatást és támogatást nyújt
„Az intralogisztika teljes körű automatizálásához, továbbá a gyártásautomatizálás, valamint az Industry 4.0 és a digitalizálás összehangolásához megoldást kellett találni az anyagszállításra, a munkaelosztás fejlesztéséhez pedig a cts AIV keretrendszerének szoftverarchitektúráját alkalmaztuk” – mondja Cvetanovic. „Enterprise Manager flottakezelő rendszerünk több lehetőséget kínál, mint más szállítók megoldásai. A megoldás keskeny és magas kialakítása szintén előnyös volt, hiszen a BMW üzemében rendkívül keskeny folyosók és magas berendezések találhatók. Azonban a legfőbb indok, amiért a BMW az Omront választotta, az az általa nyújtott globális szolgáltatás és támogatás. Az olyan globális vállalatok számára, mint amilyen a BMW is, nem elég önmagában egy jó műszaki megoldás.”
Az Omron mobil robotjait először a landshuti üzemben kezdték használni, a müncheni, wackersdorfi, berlini, lipcsei, regensburgi, eisenachi és dingolfingi gyártóüzemben pedig jelenleg is tart az üzembe helyezésük.
Vegye fel velünk a további információt