Egy mobilrobot, amely leegyszerűsíti az élelmiszerszállítást
Közzétéve: 2020. november 30. hely: Flexible Manufacturing
A közelmúltban egy fütyülő önjáró mobilrobot cikkázott fel-alá egy helsinki bevásárlóközpontban. Az OMRON megoldáspartnere, a Dimalog által működtetett robot egy egy hónapig tartó „Home on-Demand” (Igény szerinti házhozszállítás) automatizált futár tesztben vett részt.
A tesztet a Forum Virium, Helsinki város fejlesztési vállalata az SRV építőipari vállalattal együttműködve szervezte. A projektben más vállalatok is részt vettek: a felvonókat gyártó Kone vállalat; az RDI bevásárlóközpontban található K-Supermarket; az Asumi, egy digitális rezidens szolgáltatási platform; valamint a Muotohiomo tervezőstúdió. A teszt során az OMRON mobilrobotjának az volt a feladata, hogy a bevásárlóközpontból a közeli Majakka toronyház lakásiba szállítson élelmiszert.
A robot finomhangolása
Az OMRON, a Dimalog és a Muotohiomo szorosan együttműködött a robot működésének és kialakításának finomhangolásán, hogy az megfeleljen a projekt speciális követelményeinek. Hogy megfelelő módon tudjon közlekedni, a robotnak tudnia kellett navigálni a szupermarket és a toronyház folyosóin, valamint tudnia kellett használni a lifteket és a szervizalagutakat. A robot mozgás közben fütyült és finnül beszélt (egy beszédszintetizátor segítségével).
Lotta Toivonen, az SRV vállalat (amely a bevásárlóközpontot és a Majakka toronyházat is megépítette) lakásszolgáltatásért felelős fejlesztési menedzsere a következőképpen nyilatkozott: „A fütyülés ötlete abból adódott, hogy ez egy vicces dolog. Másrészről figyelmezteti embereket a robot közeledésére. Alapszintű beszédre is képes volt, amelyet az emberek örömmel fogadtak. Úgy kezelték, mintha ember lenne”. A Forum Viriumnál dolgozó Kaisa Spilling hozzá tette: „Öröm volt látni, hogy az emberek, akikkel útjai során találkozott, úgy kezelték, mint egy embert. A robot a felvonóban mondhatta, hogy „Elnézést, de itt ki szeretnék szállni” vagy „A felvonó tele van, kérem, várja meg a következőt.”
A teszt
Szóval, hogy is zajlott a teszt? Minden szállítás egy, az Asumi platformon keresztül az ügyféltől érkező online rendelés beérkezésével kezdődött. A bevásárlóközpont kisvállalkozásai is leadhattak rendeléseket a szupermarketnek. A termékeket (főként ételeket) a szupermarket alkalmazottai gyűjtötték össze és helyezték el a robotban, amely ezután elszállította azokat az adott üzlethez vagy lakáshoz. Az ügyfél egy automatikus értesítést kapott, amint a robot kiszállította a terméket. Kaisa Spilling megjegyezte: „A koronavírus járvány alatt a robot ebédeket szállított ki az otthonról dolgozók számára. Az ebédidő teljesen be volt táblázva”.
A teszt során a robot egyedül is tudott liftet hívni, de egy kísérő a segítségére volt, mikor a tűzvédelmi okokból csukva tartott ajtókat kellett kinyitni előtte. A kíséretet egy egyetemi szolgáltatástervező hallgató biztosította, aki beszámolt a robot által tapasztalt problémákról, és megfigyelte, hogy az emberek miképp reagáltak a robotra.
Önjáró robotok
A teszt során használt robot egy OMRON LD modell volt – egy önjáró mobilrobot (AMR). A hagyományos önjáró járművektől (AGV-k) eltérően az OMRON mobilrobotjaihoz nincs szükség az épületek költséges átalakítására (például padlómágnesek vagy navigációs jeladók telepítésére). Az épület természeti adottságai alapján navigálnak, úgy lettek megtervezve, hogy képesek legyenek a kihívást jelentő környezetekben történő anyagmozgatásra, például szűk folyosókon vagy olyan helyeken, ahol emberek is járna. Az OMRON szoftvere a vállalat más rendszereivel is integrálható, így a robotok minimális idő alatt üzembe helyezhetők.
ESA Korhonen, az OMRON finnországi területi értékesítési vezetője így magyarázta: „Mobilrobotjaink drámai mértékben képesek növelni a logisztikai műveletek hatékonyságát. Hatékony módon tudnak navigálni, és felbecsülhetetlen támogatást nyújtanak az emberi munkavállalóknak. Ez lehetővé teszi az alkalmazottak számára, hogy más, összetett emberi készségeket igénylő feladatokra összpontosíthassanak”.
Kaisa Spilling így foglalta össze: „Új, rugalmas, városon belüli logisztikai megoldásokat keresünk. Azokat a megoldásokat kutatjuk, amelyekkel egyszerűsíthetjük és zökkenőmentessé tehetjük a mindennapi életet a jövőben. A robotika szervesen kapcsolódik a zökkenőmentes mindennapi élethez”.
A cikk megosztása
X
Facebook
Linkedin
Link másolása
Vegye fel a kapcsolatot az Omron szakembereivel
Van bármilyen kérdése vagy szeretne személyes tanácsadást kapni? Forduljon szakembereink egyikéhez.